Waarom een huisstijl voor mijn drukwerk?

Succesvolle bedrijven worden in één oogopslag herkend door consumenten. Hoe dat komt? Het zit hem in de huisstijl. Het logo, de kleuren en de typografie: mensen herkennen de combinatie van deze elementen uit duizenden. Dit is waarom het zo belangrijk is om een huisstijl te creëren en deze vervolgens door te voeren in al je communicatieuitingen. En dus ook in je drukwerk!

De rol van kleur in mijn huisstijl

Een huisstijl is meer dan een keuze van kleuren en typografie op basis van persoonlijke smaak. Achter de huisstijl van succesvolle bedrijven gaat vaak veel research verscholen. Alleen al de kleurkeuze moet aansluiten op het imago dat jij met jouw bedrijf wilt uitstralen. Want wist jij dat elke kleur bepaalde waarden symboliseert?

Blauw staat bijvoorbeeld voor betrouwbaarheid en autoriteit (Rijksoverheid), rood voor impulsiviteit en eetlust (McDonald’s) en groen voor groei en evenwicht (ABN AMRO). Onbewust beïnvloeden bedrijven zo de manier waarop zij gezien worden door consumenten. En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van andere huisstijlelementen…

Drukwerk in de juiste huisstijlkleuren

Kleurgebruik is dan ook cruciaal in een huisstijl. De kleuren van het bedrijf moeten overal exact hetzelfde zijn. Van het briefpapier tot de visitekaartjes en van de website tot het bedrijfslogo aan de gevel. Nu is correct kleurgebruik met behulp van online media niet zo moeilijk. Daar gaat het immers simpelweg om gebruik van de juiste kleurcode.

Offline is het een ander verhaal. Drukwerk moet de juiste kleur weerspiegelen, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. In een eerder artikel schreven wij bijvoorbeeld al eens over het verschil tussen PMS- en Full Color-kleuren. Het is noodzakelijk om bij drukwerk rekening te houden met dit soort zaken om de huisstijl van een organisatie optimaal tot zijn recht te laten komen.

Wat zijn de meest voorkomende soorten huisstijl drukwerk?

Op vrijwel elke drukwerksoort kun je de huisstijl van je bedrijf communiceren. De populairste soorten drukwerk zijn in dit kader visitekaartjes, notitieblokken, briefpapier en enveloppen. Maar natuurlijk staat niets je in de weg om ook een magazine of spandoek te voorzien van jouw kenmerkende stijl. Sterker nog: het is eigenlijk een vereiste.

Bij Printselect bieden we jou uitgebreide mogelijkheden om elke drukwerksoort te voorzien van de gewenste huisstijl. We bieden niet alleen vele opties op het gebied van kleur en formaat, maar ook op het vlak van materiaal, gewicht en afwerking. En onderschat ook de rol van die elementen niet in een huisstijl: een consistente keuze voor kwaliteitsmaterialen tilt je drukwerk en daarmee je huisstijl namelijk naar een aanzienlijk hoger niveau.