4 tips voor omzetverhogende menukaarten

Als eigenaar van een horecazaak wil jij er alles aan doen om het je gasten naar de zin te maken. Maar laten we eerlijk zijn: dat kun je alleen doen als je jaar in jaar uit voldoende omzet draait. Er zijn tal van manieren waarop je dit doel kunt realiseren en ook kleine details maken soms het verschil. Wij geven je hieronder 4 tips om met behulp van je menukaarten je omzet te verhogen:

Goede vormgeving

Een menukaart is meer dan alleen een overzicht van jouw drankjes en gerechten. De kaart vormt het visitekaartje van je bedrijf en is een voorproefje van hetgeen dat gasten op hun tafeltje kunnen verwachten. Een amateuristische menukaart voorspelt in dat kader niet veel goeds.

Een eerste vereiste voor een omzetverhogende menukaart is daarom een goede vormgeving. Een kaart met een aantrekkelijk design bekijken mensen nu eenmaal graag nog eens vaker. Zeker als er prachtige foto’s van overheerlijke gerechten op staan. Het water loopt je gasten in de mond!

Leesbare tekst

Net zo belangrijk als het design en de afbeeldingen op je menukaart is uiteraard de tekst. Spelfouten in namen van gerechten zien er slordig uit en saaie gerechtnamen prikkelen nu ook niet bepaald de fantasie. De eetlust opwekken bij je gasten doe je met creatief en beeldend taalgebruik.

Woorden als ‘heerlijk’, ‘ambachtelijk’ en ‘huisgemaakt’ doen het traditioneel goed op elke menukaart. Ook omzetverhogend werkt social proof in de vorm van een aantal quotes van tevreden klanten. Deze kun je makkelijk in het begin of aan het einde van je menukaart kwijt.

Heldere structuur

Niet alleen het taalgebruik op je menukaart moet helder zijn – dat geldt ook voor de indeling en structuur. Mensen willen niet eindeloos hoeven speuren naar hun favoriete gerecht en geven de voorkeur aan een duidelijke verdeling in categorieën.

Wist je trouwens dat de bovenste en onderste gerechten op menukaarten het vaakst worden besteld? Dit is iets waarmee je rekening kunt houden als jij je omzet wilt verhogen. Verwerk deze structuur niet alleen in je fysieke kaarten, maar maak ook een professionele online menukaart.

Professioneel drukwerk

De eerste indruk is bij een menukaart allesbepalend. Mensen schuiven aan en slaan de menukaart verwachtingsvol open. Het is dan zaak dat de kaart direct de juiste look & feel heeft. Dat kan alleen als je kiest voor professioneel drukwerk.

Bij PrintSelect zijn de drukwerkopties voor menukaarten eindeloos. Kies zelf je gewenste formaat, oriëntatie, materiaal, gewicht, laminaat en verpakking. Zo heb je maximale controle over het eindresultaat en vergroot je de kans dat jouw menukaart je omzet verhoogt.